Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Co vás překvapí, když jedete dělat byznys do Vietnamu (2) Doprava

Že v téhle zemi je cosi jinak" si uvědomíte již při první cestě z Hanojského či Saigonského letiště. Auta zběsile troubí, bez jakékoliv signalizace přejíždějí z pruhu do pruhu anebo jich tvoří více, než by se podle čar na vozovce zdálo. Značek vidíte poskrovnu, semafory nebývají pokaždé respektovány, a všude se to hemží motorkami a bicyklisty.  Na jednu motorku se v pohodě vmístí dvě dospělé osoby a dvě děti, popřípadě dostanete možnost spatřit dva chlapíky jedouc vedle sebe, přepravujíc velkou okenní tabuli.

Pokud do Vietnamu přijíždíte poprvé a jste zatíženi stereotypy slýchávanými v Evropě, překvapí vás množství vozidel s cenovkou vyšší než 100 000 USD. Velmi oblíbeným brandem je Lexus (zejména jeho RX,GX a LX SUVčka) a Mercedes Benz (mladší lidé z měst preferují C-klasse, starší aparátníci spíše řadu S, ML a GL). Zdaleka nejrozšířenějšími auťáky jsou však sedmimístné MPV Toyota Innova a korejské SUV Chevrolet Captiva. Důvodem je fakt, že oba vozy jsou montovány ve Vietnamu a tudíž se jejich ceny nedotýká daň z dovozu, která u aut dosahuje až závratných 90 %.

V současnosti v ulicích téměř nespatříte osobní vozidla starší 6ti let, s čestnou výjimkou náležící taxikům, vozům státních orgánů (poznáte podle jiné barvy SPZ) a autům na venkově (kde připadnou tak dva vozy na jednu vesnici s 5 000 obyvatel.)

Nutno podotknout, že automobily však rozhodně nejsou primárním dopravním prostředkem Vietnamské společnosti - kvůli své cenové nedostupnosti a nižší mobilitě jsou vyhrazeny vyšší vrstvě. Oním strojem, bez kterého si běžný Vietnamec nedokáže představit fungování je moped. Oproti automobilům má moped hned několik výhod, kromě podstatné cenové diference dostáváte mnohem lepší možnosti promanévrovat a prokličkovat každodenní dopravní zácpy a rovněž se dají všude snadnou zaparkovat.

Osobně si však, až se budu do Vietnamu pracovně vracet, raději pořídím výše zmiňovanou Captivu. Krom oněch výše zmiňovaných výhod mají totiž motorečky rovněž dvě nevýhody, pro zhýčkaného Evropana většinou stěží překousnutelné. Tou první je bezpečnost - pokud se vozíte autem, nadto SUV, jste ve Vietnamském městě téměř nezranitelní - vzhledem k pomalým rychlostem a dopravním zácpám a celkovému charakteru dopravy je vážná nehoda téměř vyloučena (mimo město je to ovšem už trošku jiný příběh), na motorce se oproti tomu o nějakou tu končetinu/život přijít dá a ne vždy to musí být vaše chyba. Moc rád se na ní projezdím na venkově a v horských oblastech jako Sapa, ale jezdit s ní po městě, na to jsem zatím moc velkej posera. Pokud vás však neskolí ožralec v LandCruiseru oslavující Den Sjednocenní, druhá nevýhoda vás zaručeně dostane. Plíživě, ale přece. Už jste někdy přemýšleli proč na všech těch fotkách z jihovýchodní Asie a Číny nosí tolik lidí roušky? Mysleli jste, že onou příčinnou jsou infekční nemoci s pandemickým potenciálem jako H5N1, H1N1 nebo SARS? Chyba lávky, je to smog.

Pokud člověk dělá hodně sraček a špatných věcí a vytváří tak negativní karmu, podle některých buddhistických škol má velkou šanci znovuzrození v „nižších světech" známých jako Naraku. Existují stovky těchto světů a žádný není příjemný. V některých z těchto říší vás v arktickém chladu propichují ledové rampouchy, jinde vás zaživa smaží v obrovském kotli. Když se okolo sedmé večer vydáte na motoprojížďku po centru Hanoje a zapomenete na roušku, depikce těchto světů vám vlastně přijde jako celkem příjemná.

A další možnosti dopravy? Ano, existují. Autobus a vlak nejsou o nic lepší, než jejich protějšky v ČR, spíše naopak. Vlaky se rovněž opožďují, lidé na nádraží vůbec nejsou příjemní, splašky se vypouští na perónu, vagóny jsou staré, špinavé a nepohodlné. Výjimku tvoří pouze speciální vlaky vypravované do Sapy jako například Victoria Express. Pokud si ale lístky nevybavíte v dostatečném předstihu, pojedete tam jako já - autem s osobním řidičem. Pro zážitek samotný však vlak rozhodně doporučuji alespoň jednou zkusit. Co se autobusů týče, těm bych se raději vyhnul - úplně. Když jsem byl ve Vietnamu poprvé - jel jsem téměř vším - velkým klimatizovaným spacím autobusem Open Tour, mikrobusem pro místní lidi i polorozpadlou rachotinou rozvážející lid z Vinh do přilehlých dědin, jež po cestě strhla drát s elektrickým vedením a - nikdy víc. Open Tour, na které bychom mohli nahlížet jako na velice nepovedenou parodii na Student Agency, mají busové záchody permanentně mimo provoz a nenechají vás tak ani vyprázdnit močovody. Kamarád jim tam tak byl nucen nechat suvenýr v podobě PET flašky s podezřele žlutým obsahem. U malých mikrobusů zase riskujete, že se každou chvíli rozpadnou nebo že jim v té sakra krkolomné zatáčce náhle přestanou fungovat brzdy. Stala se spousta případů, kdy se takovýto mikrobus srazil s motorkou a zahynula v něm polovina osazenstva. Navíc, Vietnamci ve Vietnamu (na rozdíl od Vietnamců v Evropě) jsou obvykle velice špatní řidiči a u autobusáků a kamióňáků to ze záhadného důvodu platí čtyřnásob (taxikáři je s oblibou pomlouvají a říkají, že si řidičáky nedělají, nýbrž kupují). Mimo obec sice ve Vietnamu nikdo nejede rychleji než 80 km, ale věřte mi, i to je v případě těchto vozidel smrtící rychlost.

Letecká doprava naproti tomu funguje výborně. Vietnam Airlines mají vcelku slušnou síť vnitrostátních letišť a pravidelné linky létající 3x-6x denně. Na rozdíl od Frankfurtského letiště máte i v čekárně u gate wifi zdarma a v poměru k cenám letenek slušné služby a velice pohledné letušky. Pro orientaci, za jednosměrnou vnitrostátní letenku (je vcelku jedno odkud kam) zaplatíte většinou okolo 70 USD.  Mým osobním doporučením je využívat auto do vzdáleností do 300km, nad 300km pak volba padá rozhodně na letadlo. Pokud cestujete sám, je levnější používat výhradně letadlo, problém však je, že ne všechna města jsou navzájem dobře propojena.

Nominujte autora do ankety Bloger roku

Autor: Roger Light | čtvrtek 26.11.2009 12:19 | karma článku: 13,44 | přečteno: 1761x
  • Další články autora

Roger Light

Inteligentní voliči ČSSD, seberte rozum do hrsti a "volte Karla" !

Ačkoliv se pokládám spíše za "pravicového" voliče, v prvním kole prezidentských voleb můj hlas dostal Jiří Dienstbier. Jakkoliv s ním nesouhlasím v pohledu na recept na "správnou normativní ekonomii ČR," je pro mne člověkem s morální integritou, lidskou důstojností a neméně důležitým liberálním pohledem na občanský život. Voliči však rozhodli jinak a místo kandidáta "distingované" levice do finále poslali politický buldozer, ostříleného mazáka, Miloše Zemana. V tomto příspěvku bych rád apeloval na levicové voliče a rozmluvil jim jeho podporu.

14.1.2013 v 0:32 | Karma: 15,53 | Přečteno: 1238x | Diskuse| Politika

Roger Light

Na co si Vietnamci u Čechů ťukají na čelo

Češi jsou nerodinně založení flákači, kteří raději utrácí za blbosti než-li za vzdělání svých dětí a vůbec jim nezáleží na jejich budoucnosti. Aneb, co jste ještě o sobě nevěděli z pohledu vietnamské komunity ;-)

30.11.2012 v 16:30 | Karma: 27,37 | Přečteno: 3638x | Diskuse| Ostatní

Roger Light

Stěžujete si, že se máte ekonomicky špatně? Zkuste víc makat!!

Nedávno jsem na "FEJSBŮKU" vedl dialog s jedním ze svých bývalých spolužáků z vejšky. Na svůj WALL postnul obrázek hlásající: "Chcete zničit svým dětem život? Volte ODS." "Představil jsem si, jaký by byl pro mou budoucí rodinu rozdíl, zda-li budou za otěžemi sedět pravičáci nebo socani." Rozdíly by to byly, nicméně nic, co by znatelně ovlivnilo můj život nebo dokonce zničilo budoucnost mých dětí. A tak jsem se zeptal a žasl ... a žasl ... a žasl ...

23.11.2012 v 13:33 | Karma: 31,76 | Přečteno: 2963x | Diskuse| Společnost

Roger Light

Jsou Češi skutečně rasisti? Nikoliv, jen xenofobní poseroutkové

Huyen Trang, půvabná mladá slečna se zájmem o módu, společenský život a sociální inženýrství, právě přecházela přes přechod pro chodce. Jelikož si ještě zcela nezvykla na své nové, hustopřísně stylové, jehly nesoucí věhlasný monogram "LV", s chůzí si dávala poněkud na čas. Každý buddhistický mnich, jogín či schopný psychoterapeut by potvrdil, že bezdůvodné spěchání je vskutku špatná věc, obtloustlý chlap strhaného vzezření v prorezavělé felicií, jenž čekal, až slečna přejde, na to měl jiný názor. Svými bůčkovitě-zavilitými prackami počal neohrabaně stahovat okénko a rozvrzaným hlasem, ponejvíce připomínajícím ztrouchnivělé housle, zahlaholil: „Děléééj, číňanko!“

17.4.2011 v 19:31 | Karma: 22,08 | Přečteno: 3447x | Diskuse| Společnost

Roger Light

Vietnamské děti - budoucí ekonomická elita českého národa

Thang Nguyen Duc měl velký den. Když přitom před několika lety vstupoval do Strany z hecu svého bývalého učitele, známého podnikatele a lobbisty, R.L., vůbec jej nenapadlo, jak rychlý spád věci vezmou. V politice se však doslova našel. Od doby co vstoupil do Strany nespal více než 5 hodin denně a pracoval jak mezek. Volby se blížily. Hektická kampaň. Spousta intrik a vzájemného osočování znesvářených stran politického spektra. Pak den voleb, katapultace Strany do poslanecké sněmovny a nervydrásající povolební vyjednávání o koalici. Seděl s R.L. na verandě jeho rezidence kousek za Prahou, popíjeli vietnamskou kávu a naslouchali švitoření cvrčku. „Tak myslím, že jsem to s klukama už nějak vynegocioval,“ nadhodil R.L. „Jde mi teď o poslední střípek mozaiky, křeslo ministra zahraniční, myslím, že pro to budeš ideální.“ Thang na chvíli zůstal jako opařený. „Ministr zahraničí České republiky ... vietnamského původu?“ „Jo,“ usmál se R.L. „Myslíme, že pro to nastal ten správný čas. Musíme jít příkladem.“

12.4.2011 v 20:56 | Karma: 41,17 | Přečteno: 11663x | Diskuse| Společnost
  • Nejčtenější

Nahá umělkyně za zvuků techna házela před dětmi hlínou. Už to řeší policie

3. května 2024  10:10,  aktualizováno  13:43

Policie prošetřuje vystoupení, ke kterému došlo na Akademii výtvarných umění (AVU). Umělkyně a...

Přes Česko přešly bouřky s krupobitím. Dálnici D1 pokrylo bahno a větve

6. května 2024  15:47,  aktualizováno  7.5

Do Česka přišly přívalové deště, na některých místech padaly i kroupy. Hasiči hlásili desítky...

Německo je otřeseno. Přišel brutální útok na politika, pak následoval další

4. května 2024  17:40,  aktualizováno  21:09

Na lídra kandidátky německé sociální demokracie (SPD) v Sasku do evropských voleb Matthiase Eckeho...

Vyváděla strašné věci. Zahradil označil Jourovou za nejhorší z eurokomisařů

4. května 2024

Premium Když Česko vstoupilo 1. května do Evropské unie, byl tam matador ODS Jan Zahradil kooptován...

Ukrajině nastává „nejtemnější hodina“. Začíná mluvit o jednání s Rusy

3. května 2024

Premium Ukrajinské armádě se stále nedaří stabilizovat situaci na frontě a nálada v Kyjevě je čím dál...

Lidé po celém Česku si mohli užít polární záři, nejsilnější za dvě desetiletí

9. května 2024  12:33,  aktualizováno  11.5

Kvůli mimořádně silné eruptivní aktivitě Slunce je v posledních dnech v Česku vidět polární záři –...

Téma klimatických změn už tolik netáhne, voliči v Evropě se víc bojí migrace

11. května 2024

Premium Za čtyři týdny budou evropští voliči vybírat 720 poslanců nového europarlamentu a už nyní je...

Důchod daleko, ale práci nedostanou. Nezaměstnaných šedesátníků přibývá

11. května 2024

Premium Lidé kolem šedesátky při hledání zaměstnání narážejí na zeď. Zaměstnavatelé o ně nestojí, preferují...

V Petrohradě autobus s dvacítkou lidí divoce kličkoval a pak se zřítil do řeky

10. května 2024  14:27,  aktualizováno  22:30

V centru Petrohradu v pátek přišlo o život nejméně sedm lidí, když z mostu do řeky Mojky spadl...

  • Počet článků 24
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 4233x
Podnikatel a lektor. Spoluvlastník neortodoxního vzdělávacího centra AVIETTE. Milovník koček, čajů a dobrého vína.